Overlast in uw woonomgeving
Algemeen
Overlast in uw omgeving kunt u melden. Wij geven advies wat u kunt doen.
Last van de buren?
In Nederland wonen we dicht op elkaar. Daardoor kan er overlast ontstaan. U kunt bijvoorbeeld last hebben van buren die veel lawaai maken of u stoort zich aan hun dieren. Vaak komt dit door verschillende leefstijlen. Het is belangrijk dat u deze irritaties zelf bespreekt met de buren of de eigenaar van de dieren. Vaak weten zij niet eens dat ze overlast veroorzaken. Probeer samen met uw buren een oplossing te vinden.
Buurtbemiddeling kan helpen
Vindt u het lastig om zelf met uw buren te praten, of heeft een gesprek geen oplossing gebracht? Dan kunt u contact opnemen met buurtbemiddeling. Dit is gratis. Buurtbemiddelaars zijn neutraal, dit betekent dat zij geen partij kiezen en geen oordeel geven. Deze manier is vaak succesvol. Buurtbemiddeling door Welzijn Westerwolde kan via de gemeente worden ingezet. Zij luisteren naar het verhaal en helpen u om afspraken te maken. Neem voor buurtbemiddeling contact op met het Meldpunt Veiligheid en Zorg via het e-mailadres woonoverlast@westerwolde.nl of telefonisch op werkdagen via 0599 32 02 20
Woonoverlast melden
De eerste stap is om zelf met uw buren te praten. Als dit niet helpt en buurtbemiddeling ook geen oplossing biedt, kunt u de overlast melden. Waar u dit moet doen, hangt af van waar u woont en hoe uw buren wonen. Als laatste stap kunt u de overlast bij de gemeente melden.
Melden
-
Woont u of de persoon van wie u last heeft in een huurwoning van een woningcorporatie? Dan moet u de overlast melden bij de woningcorporatie. Dit kan alleen als u eerst zelf heeft geprobeerd om het probleem met de persoon te bespreken.
- Acantus: U kunt de overlast online melden via www.acantus.nl/huurder/selfservices/overlast-melden.
- Woonzorg Nederland: U kunt de overlast schriftelijk melden door een formulier in te vullen. Dit formulier kunt u downloaden via www.woonzorg.nl/huurzaken/veilig-wonen/overlast-melden of opvragen bij de bewonersconsulent.
U kunt overlast niet anoniem melden. U moet altijd uw contactgegevens meesturen. De woningcorporatie onderzoekt de melding en kijkt of er echt sprake is van woonoverlast. Ze bekijkt hoe de overlast kan stoppen. De corporatie kan een waarschuwing geven, hulp inschakelen of afspraken maken met de bewoner. Als dit allemaal niet helpt, kan de corporatie een rechtszaak beginnen. Dit gebeurt alleen als er al veel is geprobeerd om de overlast te stoppen en het toch doorgaat.
-
Huurt u of degene van wie u last heeft van een particuliere verhuurder? Dan moet u eerst zelf met die persoon praten en buurtbemiddeling proberen. Als dit niet heeft geholpen, meldt u de overlast bij de verhuurder. Doe dit altijd schriftelijk. Vraag de verhuurder wat hij gaat doen om de overlast te stoppen.
Komt u er samen niet uit, dan kunt u een rechtszaak beginnen. Voor advies kunt u contact opnemen met de Woonbond, het Juridisch Loket, uw rechtsbijstandverzekering of naar een inloopspreekuur van een advocaat gaan.
Als de overlast niet stopt en de rechtszaak geen oplossing biedt, kunt u de woonoverlast bij de gemeente melden. Dit doet u schriftelijk, per brief of e-mail. Stuur bewijsmateriaal mee, zoals de brieven die u heeft gestuurd, het advies van een advocaat en de meldingen die u bij de verhuurder heeft gedaan.
-
Heeft u of degene van wie u last heeft een koopwoning? Spreek dan eerst de bewoner aan. Komt u er samen niet uit, neem dan contact op met buurtbemiddeling. Als de overlast niet stopt, kunt u advies vragen bij een juridisch adviseur of informatie opvragen via het Juridisch Loket.
Woont u in een gebouw met een Vereniging van Eigenaren (VVE)? Meld de overlast dan schriftelijk bij de VVE. De VVE kan maatregelen nemen om de overlast aan te pakken.
Als de overlast niet stopt en een rechtszaak geen oplossing biedt, kunt u de overlast melden bij de gemeente. Dit doet u schriftelijk, per brief of e-mail, en het is belangrijk dat u bewijsmateriaal meestuurt.
-
- Heeft u last van uw buren? Praat er eerst rustig met hen over. Misschien weten zij niet dat ze overlast veroorzaken. Maak samen duidelijke afspraken.
- Als u er samen niet uitkomt, kunt u buurtbemiddeling inschakelen. Een buurtbemiddelaar van Welzijn Westerwolde(link is extern) luistert naar beide kanten en helpt bij het maken van afspraken. Buurtbemiddeling is gratis en werkt vaak goed. U kunt buurtbemiddeling aanvragen via de gemeente. Neem hiervoor contact op met het Meldpunt Veiligheid en Zorg via e-mail: woonoverlast@westerwolde.nl of bel op werkdagen naar 0599 32 02 20.
- Als de overlast niet stopt en buurtbemiddeling niet helpt, kunt u juridisch advies vragen bij het Juridisch Loket(link is extern) of uw rechtsbijstandsverzekering. U kunt dan eventueel een rechtszaak starten.
- Bij een huurwoning kunt u ook contact opnemen met de woningcorporatie, de particuliere verhuurder, of de Vereniging van Eigenaren (VVE), als die er is. Zij onderzoeken hoe de overlast kan stoppen, bijvoorbeeld door een waarschuwing of boete te geven.
- Als de overlast niet stopt, kunnen de woningcorporatie, verhuurder of VVE de gemeente inschakelen. De gemeente bekijkt welke maatregelen nodig zijn en zet die in.
- De politie kan helpen als iemand iets strafbaars doet of de openbare orde verstoort. Bij direct gevaar belt u 112. Anders kunt u 0900-8844 bellen.
Melden van andere soorten overlast
Andere soorten overlast
-
Heeft u overlast door houtrook van buren? Probeer er samen uit te komen met diegene die overlast veroorzaakt. Wanneer het geen goed weer is om te stoken, staat er een waarschuwing op:
U kunt met uw buren afspreken dat zij bij code rood op de Stookwijzer(link is extern) niet gaan stoken.
-
Wij doen niets aan de overlast door roeken. Deze vogels zijn wettelijk beschermd. Het verwijderen van nesten is verboden. Wij tellen jaarlijks wel de nesten en geven dit door aan de provincie. Uw melding kan ons daarom helpen.
-
Ziet u dat boerderijdieren, dieren in dierenwinkels of honden en katten bij fokkers slecht worden verzorgd? Kijk dan op de website van NVWA.
-
Overlast van bedrijven meldt u bij de Omgevingsdienst Groningen (ODG). Het telefoonnummer 050 318 00 00 is 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar. De ODG geeft de klacht ook aan ons door. Zo zijn wij als gemeente op de hoogte wat er speelt.
Overlast door verspreiden van mest of het spuiten van bestrijdingsmiddelen meldt u bij de NVWA(link is extern)