Melden ongewenst verhuurgedrag

Algemeen

Sinds 1 juli 2023 is er de Wet Goed Verhuurderschap. Op 1 juli 2024 is de Wet betaalbare huur ingegaan. Deze wetten zijn er om ongewenst gedrag van verhuurders en verhuurbemiddelaars te voorkomen. Zoals te hoge borg of huur vragen, oneerlijke servicekosten rekenen, discrimineren en intimideren. Ongewenst gedrag kunt u hier melden.

Wat kunt u melden

Soorten meldingen

Melden bij de gemeente 
  1. Huurprijs: de huurprijs mag niet te hoog zijn. Met de huurprijscheck kunt u zien wat de maximale huurprijs van uw woning mag zijn.

    Is de huur te hoog? Dan kunnen wij alleen de verhuurder waarschuwen of een boete geven. Wij kunnen uw huur niet verlagen. Dat kan wel via de Huurcommissie.

    Wij raden u aan om eerst een uitspraak van de Huurcommissie te vragen. 

  2. Huurverhoging: de huurverhoging mag niet te hoog zijn. Lees meer informatie over de maximale huurverhoging. 
Melden bij uw woningcorporatie
  1. Borg: de verhuurder mag maximaal 2 maanden kale huur aan borg vragen.
  2. Discriminatie: een huurder mag niet worden afgewezen op basis van nationaliteit, godsdienst, levensovertuiging, politieke overtuiging, ras, geslacht, handicap, seksuele gerichtheid of dergelijke. Het moet duidelijk zijn hoe een nieuwe huurder is gekozen. De verhuurder moet dit kunnen uitleggen.
  3. Intimidatie: een verhuurder mag een huurder niet intimideren of bedreigen.
  4. Huurovereenkomst: een huurovereenkomst moet op papier staan. De huurder en de verhuurder ondertekenen allebei de huurovereenkomst.
  5. Rechten en plichten: de rechten en plichten van de huurder en de verhuurder moeten op papier staan.
  6. Servicekosten: de huurder moet elk jaar een volledig overzicht van de servicekosten krijgen. Deze kosten moeten eerlijk zijn.  Alleen  de servicekosten die in de wet staan mag de verhuurder in rekening brengen. 
Melden bij de gemeente
  1. Huurprijs: de huurprijs mag niet te hoog zijn. Uit de huurprijscheck blijkt wat  de maximale huurprijs van uw woning mag zijn.

    Is de huur te hoog? Dan kunnen wij alleen de verhuurder waarschuwen of een boete geven. Wij kunnen uw huur niet verlagen. Dat kan wel via de Huurcommissie.

    Wij raden u aan om eerst een uitspraak van de Huurcommissie te vragen. 

  2. Huurverhoging: de huurverhoging mag niet te hoog zijn. Meer informatie over de maximale huurverhoging.  
  3. Borg: de verhuurder mag maximaal 2 maanden kale huur aan borg vragen.
  4. Discriminatie: een huurder mag niet worden afgewezen op basis van nationaliteit, godsdienst, levensovertuiging, politieke overtuiging, ras, geslacht, handicap, seksuele gerichtheid of dergelijke. Het moet duidelijk zijn hoe een nieuwe huurder is gekozen. De verhuurder moet dit kunnen uitleggen.
  5. Intimidatie: een verhuurder mag een huurder niet intimideren of bedreigen.
  6. Huurovereenkomst: een huurovereenkomst moet op papier staan. De huurder en de verhuurder ondertekenen allebei de huurovereenkomst.
  7. Rechten en plichten: de rechten en plichten van de huurder en de verhuurder moeten op papier staan.
  8. Servicekosten: de huurder moet elk jaar een volledig overzicht van de servicekosten krijgen. Deze kosten moeten eerlijk zijn. Alleen servicekosten die in de wet staan mag een verhuurder in rekening brengen. 
Melden bij de gemeente
  1. Bemiddelingskosten: de verhuurbemiddelaar mag geen dubbele bemiddelingskosten aan de huurder vragen.
  2. Huurovereenkomst: een huurovereenkomst moet op papier staan. 
  3. Rechten en plichten: de rechten en plichten van de huurder en de verhuurder moeten op papier staan.
  4. Discriminatie: een huurder mag niet worden afgewezen op basis van nationaliteit, godsdienst, levensovertuiging, politieke overtuiging, ras, geslacht, handicap, seksuele gerichtheid of dergelijke. Het moet duidelijk zijn hoe een nieuwe huurder is gekozen. De verhuurder moet dit kunnen uitleggen.
  5. Intimidatie: een verhuurbemiddelaar mag een huurder niet intimideren of bedreigen.

Buitenlandse werknemers

Er zijn extra regels voor verhuur aan buitenlandse werknemers (arbeidsmigranten). Om buitenlandse werknemers te beschermen, moeten werkgevers contracten voor werken en wonen scheiden. Ook moeten de rechten en plichten zijn vastgelegd in een taal die zij begrijpen.

Gemeente treedt alleen op tegen verhuurder

Blijkt na beoordeling dat de verhuurder zich niet aan de regels houdt? Dan kunnen wij de verhuurder waarschuwen of een boete geven.  Wij treden alleen op tegen de verhuurder. Wij zijn geen bemiddelende partij als u er niet samen met uw verhuurder uit komt. Dan kunt u bijvoorbeeld terecht bij het Juridisch loket. 

Huurcommissie

Is uw huurwoning slecht onderhouden? Of is uw huur te hoog? Bespreek dit dan met uw verhuurder. Komt u er samen niet uit? Dan kunt u contact opnemen met de Huurcommissie.