Gezond blijven voor alle basisscholen

Algemeen

Gezond leven, weten wat 'gezond zijn' betekent, voor alle basisscholen in de gemeente Westerwolde. De activiteiten kunnen helpen om kinderen gezonder te maken of te houden.

Onderwerpen kiezen

Scholen mogen zelf per groep kiezen aan welke onderwerpen ze willen meedoen. Vul hiervoor het webformulier in. Ook kunnen scholen aangeven in welke maand ze de activiteit willen doen. Er zijn activiteiten die de leerkrachten zelf kunnen doen, maar ook activiteiten die door externen worden gedaan. Bij elke activiteit wordt duidelijk wie het doet. Als veel scholen dezelfde activiteit willen, wordt er gekeken of dat in een korte periode kan gebeuren. 

Uitleg activiteiten

Groep 1/2 uitleg activiteiten

Samen zorgen voor een groepsklimaat waar iedereen erbij hoort, een plek heeft en zich welkom voelt. Buitensluiten hoort daar niet bij! Door mee te doen aan de Week Tegen Pesten, maak je een goede start in het nieuwe schooljaar waarin je met elkaar zorgt voor een fijne en veilige school.

  • Wanneer: Ieder jaar in september
  • Wie: Groepsleerkracht
  • Benodigdheden: Er wordt een lespakket aangereikt

Het doel van de daily mile is; fittere kinderen door 15min per dag (hard)lopen op school. Het kan bijdragen aan de conditie, maar ook concentratie en stemming, gedrag en algehele welzijn.

  • Tijdsduur: 15 min. per keer
  • Wie: Sportcoach / student

Sinds 1994 wordt elke tweede woensdag in juni de Nationale Buitenspeeldag gehouden. Dit is landelijk zo afgesproken. Door het afsluiten van straten kunnen kinderen van hartenlust spelen op straat. Lekker rolschaatsen, skeeleren en fietsen op de weg, zonder dat je hoeft uit te kijken voor auto’s.

  • Wanneer: Woensdag 11 juni 2025
  • Wie: Groepsleerkrachten, maar ook de buurt erbij betrekken. Vraag ook ondersteuning van sportcoaches

Water drinken hoort bij een gezonde leefstijl. Woensdag 28 september is het nationale kraanwaterdag en daar gaan wij ook aandacht aan geven. Alle leerlingen nemen zelf een lege fles of lege bidon mee naar school. De groepsleerkrachten ontvangen een stukje tekst waarin wordt aangegeven waarom water drinken belangrijk is en kan bijdragen aan een gezonde(re) leefstijl.

Wanneer: Woensdag 25 september 2025

Elke dag ontbijten is goed voor je lichaam. Je ‘kacheltje’ gaat weer branden. Je krijgt energie om te bewegen en om te kunnen spelen en concentreren. Tijdens het ontbijt gaan we met de kinderen in gesprek over het ontbijt en het belang ervan. schoolontbijt.nl

  • Wanneer: 11 tot en met 15 november 2024
  • Wie: Groepsleerkracht

Neem een kijkje in je eigen buik en darmen. Waar blijft je eten als je een hap neemt? Wat is poep? Hoe poep je eigenlijk? En waar komt buikpijn vandaan? In dit boek leren kinderen alles over de slimme fabriek in je buik. En dit alles verpakt in een spannend verhaal! • Leer in 5 stappen een gezonde buik te krijgen • 3 tips om goed te poepen • Doe de test: hoe poep jij? • Met een poepdossier achter in het boek

  • Tijd: Wordt voor 2 weken uitgeleend.
  • Wie: Groepsleerkracht

In deze workshop gaan de kinderen met hun eigen creativiteit aan de slag! Via een spelenderwijze manier laten we de kinderen kennis maken met gezond eten, door middel van boterhammen versieren, een banendolfijn knutselen en een yoghurt-fruitshake te gaan maken. Het doel van de workshop is om kinderen op een leuke, positieve wijze gezonde voeding te laten ervaren. Tip: de workshop kan het beste rond een eetmoment gepland worden.

  • Tijd :1 uur inclusief het opsmikkelen
  • Wie: stagiaire voeding & diëtetiek
     

Er zijn 15 loopfietsjes beschikbaar. De kinderen gaan samen met de sportcoach aan de slag met loopfietsjes. Er zijn leuke obstakels en attributen waar de kinderen overheen of omheen moeten manoeuvreren en leren zo goed hun evenwicht te bewaren. De kinderen zijn lekker een uurtje aan het bewegen en de coördinatie en behendigheid wordt ook nog getraind.

  • Tijd: 1 uur
  • Wie: Student LO of sportcoach

Vroeger op het schoolplein deden we dit tenslotte allemaal. Een stok, een paardenhoofd erop, en galopperen maar. Wie had het snelste paard of wie wás het beste paard? Stok paardrijden was leuk! En is dat nu nog steeds. Kinderen zijn op een leuke manier lekker aan het rennen en springen met stokpaardjes.

  • Tijd: 3 kwartier
  • Wie: Student LO of sportcoach

Uitleg Waterschappen zorgen voor de dijken. Bij de zee, maar ook langs de kanalen. Deze dijken moeten sterk zijn, zodat ze het water tegenhouden. Soms is een dijk verzwakt, dan moet het waterschap de dijk herstellen. Als dit heel snel moet, doen ze dit met zandzakken.
In deze les leren de kinderen over de dijken, doen ze een proefje met klei dat water kan tegenhouden en zien ze ook dat een verzwakte dijk water doorlaat. We sluiten de les af door met kleine zandzakjes op een helling te gooien. Wie kan zo snel mogelijk het gat dichten? De lessen worden verzorgd in de zandbak bij de desbetreffende school.

  • Tijd: 60 minuten
  • Wie: Waterschap Hunze en Aa’s

Door de sloten en kanalen stroomt het teveel aan regenwater naar zee. De sloten en kanalen worden door het waterschap gemaaid en onderhouden, zodat het water er door kan stromen. Natuurlijk moet het water ook schoon genoeg zijn. In een korte les in de klas vertellen we hierover, daarna doen we samen een regendans. Als het mogelijk is gaan we daarna naar buiten in de buurt van school. Om over een echte sloot te springen! Lukt dit niet, dan doen we net alsof op het schoolplein.

  • Tijd: 60 minuten
  • Wie: Waterschap Hunze en Aa’s

In deze workshop ga je samen met je klas alle smaken ontdekken en ervaren! Ontdek proefsgewijs welke smaken er bestaan en waar de smaken zitten. Deze workshop heeft als doel om kinderen op een spelenderwijze, door middel van de 5 zintuigen (proeven, voelen, horen, ruiken en kijken), kennis te laten maken met gezonde voeding. Via een leuke en leerzame manier kunnen kinderen op een positieve manier kennis maken met een gezonde eet- en leefstijl.

  • Duur: 1 uur
  • Wie: stagiaire voeding & diëtetiek

Voor deze les komt een fysiotherapeut langs en gaat alles vertellen over een goed houding tijdens het zitten en de les. Welke houding is nou goed voor de spieren en met welke houding krijg je de minste klachten. En is zitten wel de beste oplossing tijdens een les, of zijn er nog andere mogelijkheden?

  • Tijd: 60 minuten
  • Wie: Fysiotherapie Bellingwolde

Hoe komt een pak melk van de boer naar de supermarkt? Op locatie legt de boer uit hoe dat in zijn werk gaat. Wat eet de koe en hoe zorgt de boer er voor dat de melk zo gezond mogelijk wordt.

  • Duur: 1 uur op locatie
  • Benodigdheden: Eigen vervoer regelen.
  • Locatie: Hamsterweg 4, Bellingwolde

Hoe belangrijk is water/ vocht nou echt voor ons in het leven? Aan de hand van informatie over water zal blijken hoe belangrijk het is voor ons lichaam. Ook zal het vullen van bekers met water voor het inschatten van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid meehelpen en het praktisch maken. De kinderen schatten in hoeveel bekers zij op een dag daadwerkelijk nodig hebben.

  • Tijd: 30 – 60 min
  • Wie: Studenten voeding & diëtetiek

Een gezond tussendoortje is niet altijd even gezond eigenlijk. Veel producten die worden verkocht als ‘verantwoorde tussendoortjes’ zijn calorierijk, te zout of ze bevatten veel suiker of verzadigd vet. Dat kunnen we zelf veel beter. Er komt een student van voeding en diëtetiek langs om met jullie een gezond tussendoortje te maken.

  • Tijdsduur 1 uur
  • Wie: Studenten voeding & diëtetiek

Vervolg op: “Ontdek alle smaken”

Wat is nou gezond en ongezond eten? En waarom is dit gezond of ongezond voor je? In deze workshop staan we stil bij verschillende themalessen zoals: groente en fruit, zuivel, volkoren producten en/of noten, zaden en pitten. Andere themalessen zijn ook mogelijk. Deze workshop is een vervolg op de workshop “Ontdek alle smaken’’.

  • Tijd: 1 uur
  • Wie: stagiaire voeding & diëtetiek

Bij een gezond lichaam hoort niet alleen een gezond lichaamsgewicht en hoe je in je vel zit, maar belangrijk is ook hoe je qua hygiëne met je lichaam omgaat.

  • Wie: Groepsleerkracht Benodigdheden Groepsleerkracht ontvangt een lespakket
     

Dit lespakket bevat alles om in de klas of op het schoolplein een succesvolle moestuin te starten. Moestuinieren is leuk, gezellig en bovenal erg leerzaam voor kinderen. Met dit lespakket kun je met je school en/of klas aan de slag!
Het lespakket bevat:

  • 2 moestuinbakken van 1 m2 van FSC hout 
  • 2 geplastificeerde IVN moestuinkalenders 
  • 2 pootstokken 
  • 12 bamboe plantenstekers 
  • 4 schepjes 
  • 12 biologische zaden 

Door het bij de moestuinbakken meegeleverde worteldoek kun je de bakken ook binnen op een zonnige plek plaatsen. De kinderen kunnen zo heel makkelijk het hele proces van zaden tot oogsten volgen. Je kunt de kinderen helemaal betrekken in het proces door ze zelf te laten zaaien en ze te begeleiden in de verzorging van hun plantjes.De bijgeleverde moestuinkalender laat duidelijk zien wanneer de plantjes gezaaid, gestekt en geoogst kunnen worden. Daarnaast staan er verschillende tips op. Zo wordt moestuinieren een makkie!

  • Wie: Groepsleerkracht
  • Benodigdheden: Moestuin lespakket

In deze workshop gaan we gezamenlijk leren een gezonde lunch te maken, met de ingrediënten uit de (school)moestuin. De lunch is afhankelijk van het seizoen en de beschikbare ingrediënten. Het doel van deze kookles is om de kinderen te laten ervaren met verse, zelfgebouwde ingrediënten door middel van proeven, voelen, ruiken, kijken en uit te voeren.

  • Duur:1 ,5 uur; inclusief het proeven van de lunch
  • Wie: stagiaire voeding & diëtetiek
     

In deze workshop gaan we met de hele klas een gezonde lunch maken. Het doel van deze workshop is om kennis te maken met wat een gezonde lunch is en hoe je deze zelf kunt maken! Zo worden er gezonde pannenkoeken, wraps en fris fruitwater gemaakt. Daarnaast zal er ook verschillende snoepgroentes aanwezig zijn. De klas zal door middel van te proeven, voelen, horen, ruiken, kijken en vooral zelf te doen, ervaren en kennis maken met gezonde voeding.
 

  • Wie? Liza Heldoorn (stagiaire voeding & diëtetiek)
  • Tijd: De kookles duurt 1,5 uur inclusief het proeven van de lunch
     

Hoeveel suiker zit er nou in verschillende pakjes drinken? Er worden verschillende lege pakjes drinken op een grote drankenboard geplakt. De kinderen of leerkracht kan aangeven hoeveel suiker er in een pakje drinken zit, door letterlijk het aantal suikerklontjes er naast te plakken. Kinderen kunnen zo bewust worden hoe ongezond sommige ‘gezonde’ drankjes dan blijken te zijn.

  • Tijd: 30 – 60 minuten
  • Wie? Student
  • Benodigdheden: Zelf suikerklontjes, lege pakjes drinken en goede lijm regelen. Er wordt een lespakket aangereikt

Uitleg Onkruid kan heel vervelend in de tuin zijn. Sommige mensen spuiten het met gif dood, maar dat gif zakt in de grond en komt in de dichtstbijzijnde sloot terecht. En als je het nou op zo eten? In deze les leren we erover, gaan we op zoek naar verschillende soorten onkruid en koken we er mee. Zo proeven we brandnetelsoep en stokbroodjes onkruidboter.

  • Tijd: 60 minuten
  • Wie: Hunze en Aa’s

De boeren zorgen voor ons eten. Ook voor de ingrediënten van ons dagelijks brood. Voldoende, gezond water in de sloten is voor de boeren heel belangrijk. Voor deze les bezoeken we een boer, waar dan ook het waterschap aanwezig is. De boer laat ter plekke zien hoe belangrijk water is voor zijn dagelijks werk. Juist de afgelopen twee zomers, die heel mooi zonnig en droog waren, was het een hels karwei om de boeren van water te voorzien. Hoe dat ervaren is, leer je ook in deze les.

  • Tijd: 60 minuten
  • Wie? Hunze en Aa’s

Hoeveel zout zit er in eten waar kinderen dol op zijn en uitleg over waar zout goed en slecht voor is? Wordt laten zien met behulp van een weegschaal en zout per product. Kinderen kunnen raden door het zout in een bakje te gooien en dan kijken of ze in de buurt zitten.

  • Tijd: 30 – 60 min
  • Wie: Studenten voeding en diëtetiek

Tijdens de gymlessen worden verschillend fittestjes gedaan. Deze worden dan bijgehouden door de leerlingen zelf. Leuk is om dit later in het jaar weer opnieuw te doen en te kijken of de leerlingen beter hebben gescoord.

  • Wie? Sportcoach / vakdocent
  • Boksend Opvoeden is niet het ECHTE boksen maar het is een weerbaarheidsprogramma wat de hulpvraag van de deelnemer kan beantwoorden. Het programma biedt verschillende boksspellen en bokslessen aan die worden ingezet om de hulpvraag te beantwoorden. Door de aangeboden boksoefeningen worden de verschillende triggers / uitdagers blootgesteld die wellicht aan een basisemotie gekoppeld kunnen worden. Door een stuk zelfbewustzijn te stimuleren en tools mee te geven wordt boksen als pedagogisch middel gebruikt om in gesprek te gaan. De trainer geeft handvatten en helpt de deelnemer om juiste keuze te maken door concrete afspraken te maken. Met boksend opvoeden wordt er niet gebokst op hoofd en lichaam. De basistechnieken van boksen worden uitgevoerd op elkaars bokshandschoenen. De boks technieken zijn een instrument om vele vaardigheden te ontwikkelen, te denken aan:
  • samenwerken
  • zelfbeheersing
  • zelfvertrouwen
  • concentratie
  • omgaan met druk
  • balans in lichaam en mindset
  • ervaren dat je meer kunt dan je denkt
  • je eigen kracht voelen en ervaren
  • weerbaarheid
     

Voordat de lessen kunnen starten vindt er een gesprek plaats samen met de lesgeefster.

  • Tijd: 1 uur per les lessenreeks tussen 10-12 lessen.
  • Wie? Wilma Hassinck
  • Kosten: In overleg

Gezond eten en voldoende bewegen is natuurlijk belangrijk. Maar daar hoort goed slapen ook zeker bij. Deze week wordt er aandacht gegeven aan hoeveel je moet slapen en wanneer je het beste kunt slapen.

  • Tijdsduur: 1 uur
  • Wie: Cesar en Mensendieck

Na een korte introductie in de klas vanuit een raftboot - ergens in de nabijheid van school - waar dat kan wateronderzoek doen, zoals de watertemperatuur meten, de oppervlaktespanning meten, met de waterkijker aan de slag op zoek naar waterdiertjes en plastic afval verzamelen.

  • Tijd: 60 minuten
  • Wie: Waterschap Hunze en Aa’s