Gevonden of verloren

Algemeen

Bent u iets kwijt? Of heeft u iets gevonden? Geef dit aan ons door. Als uw verloren voorwerp wordt gevonden nemen wij contact met u op.

U bent iets kwijt

Kijk op de lijst gevonden voorwerpen of het voorwerp dat u kwijt bent ertussen staat. Staat het er niet tussen maak dan melding. Denkt u dat uw verloren voorwerp in de lijst staat? Dan kunt u contact met ons opnemen. We stellen vragen om zeker te weten dat het voorwerp van u is. Wij vragen ook om uw legitimatie als u uw voorwerp komt ophalen. Neem een (aankoop)bewijs of een foto van het voorwerp mee. 

Bewaartermijn

  • Is het voorwerp minder waard dan 450 euro? Dan bewaren wij het voorwerp 3 maanden.
  • Is het voorwerp meer dan 450 euro waard? De bewaren wij het 1 jaar.

Verloren pas(jes)

Bent u een bankpas, legitimatiebewijs, rijbewijs of OV-chipkaart verloren? Dan kunt u dit niet melden. Deze passen mogen wij niet bewaren en worden overgedragen aan de verantwoordelijke instanties. U moet de pas zelf laten blokkeren en vervangen. Hieronder ziet u per pas waar u dit kunt doen.

Verloren

Bent u uw Nederlandse paspoort of identiteitskaart kwijt? Doe dan aangifte van vermissing bij ons. Vraag daarna op afspraak een nieuw paspoort/ID-kaart aan.

Met een identiteitskaart afgegeven vanaf 4 januari 2021 kunt u inloggen via DigiD. Als u uw identiteitskaart kwijt bent, dan is het belangrijk dat u de inlogfunctie laat blokkeren. Neem hiervoor contact op met de DigiD helpdesk.

Paspoort of identiteitskaart gevonden door iemand anders

Heeft iemand uw paspoort of identiteitskaart als gevonden voorwerp bij de gemeente ingeleverd? Dan wordt het paspoort of de identiteitskaart vernietigd en krijgt u deze niet terug. Ook als u de vermissing nog niet heeft gemeld bij de gemeente. U moet dan een nieuw paspoort of nieuwe identiteitskaart aanvragen.

Een verloren milieupas meldt u op westerwolde.nl/milieupas.

Bent u uw bankpas kwijt, blokkeer deze bij uw eigen bank en vraag een nieuwe bankpas aan.

Vraag op afspraak meteen een nieuw rijbewijs aan. Zonder uw rijbewijs mag u niet rijden. 

Een rijbewijs online aanvragen kan ook bij de RDW. U meldt dan eerst online dat u uw rijbewijs kwijt bent. 

U blokkeert (en vervangt) een verloren OV-chipkaart het snelst via uw OV-chipaccount. Hiervoor moet de kaart wel aan uw account zijn gekoppeld.

Ik heb iets gevonden

Heeft u een voorwerp gevonden? Kijk dan op onze lijst verloren voorwerpen. Denkt u dat het door u gevonden voorwerp ertussen staat? Neem dan contact met ons op. Staat het er niet tussen, breng het dan bij ons langs. U mag het onder bepaalde voorwaarden ook thuis bewaren. U maakt dan wel een melding via de meldknop.

  • Is het voorwerp minder waard dan 450 euro? Dan bewaren wij het voorwerp 3 maanden.
  • Is het voorwerp meer dan 450 euro waard? De bewaren wij het 1 jaar.

Gevonden

  • Een paspoort, ID-kaart rijbewijs mag u niet thuis bewaren.  Deze levert u  bij ons in.
  • Een gevonden bankpas kunt u het beste doorknippen bij de chip. Gooi de pas dan weg. Of doe de pas in de brievenbus van de bank waar de pas van is. Waarschijnlijk is de pas al geblokkeerd door de eigenaar. 
  • Een gevonden OV-kaart meldt u op OV gevonden(link is extern) of stuur de pas in een envelop naar het adres dat op de pas staat

Houdt u een gevonden voorwerp thuis? Dan bent u verantwoordelijk voor de staat en het onderhoud. Is de eigenaar niet binnen een jaar bekend? U kunt eigenaar worden als u dit bij ons aanvraagt. Als u geen aangifte bij ons heeft gedaan, kunt u nooit eigenaar worden

Vindt u een voorwerp in een woning, gebouw of in het openbaar vervoer? Meldt u dit dan ook bij de bewoner of gebruiker van de woning of het gebouw 

Het openbaar vervoer heeft een eigen manier voor gevonden en verloren voorwerpen. Vindt u iets in de trein, geef het dan aan een medewerker of op het station aan een balie. Die zorgen ervoor dat het goed terechtkomt. Vindt u iets in de bus, geef het aan de chauffeur. Bent u iets kwijtgeraakt in bus of trein, kijk dan op de website van die vervoersmaatschappij.